Baracoa - Santiago

21 februari 2020 - Santiago de Cuba, Cuba

De Ierse meiden doen een hike vandaag, en ik pak vanmiddag de bus terug naar Santiago, dus het was tijd voor afscheid. Lekker ontbeten, koffer weer ingepakt en nog even naar het centrum gelopen voor een WiFi kaart. Toen ik om half 1 naar beneden wilde lopen om naar het busstation te gaan, kwam toevallig Yonel naar boven. Hij ging ook naar het busstation om een vriend op te halen, die uit Santiago komt. Er stond al een fietstaxi voor de deur, dus deze konden we mooi samen nemen. Om 14 uur vertrok de bus richting Santiago. Daar kwamen we om 19.30 uur aan, en aangezien m’n volgende bus pas om 22 uur gaat, zou ik met Philip afspreken om wat te eten samen. Maar helaas mocht ik m’n koffer niet achterlaten voor 21 uur, en 20 min naar het centrum sjouwen met een koffer is ook niet ideaal. Daarnaast moet je een uur van tevoren je officiële kaartje ophalen, dus eigenlijk had ik maar 1,5 uur, en die koffer zat me daardoor nog meer in de weg. Toen ik even buiten het busstation liep om geld te pinnen en bereik te zoeken om Philip te sms’en, hoorde ik m’n naam. De taxichauffeur Leo waarmee we ook naar la Claqueta waren gegaan, stond er. Na even babbelen, kon ik er niet onderuit komen om hem toe te voegen op Facebook. Hij zei dat ‘hij me nog wel een berichtje ging sturen, en dat ik altijd naar hem mocht toekomen als ik in Cuba was. Ik heb een plekje in zijn hart.’ Nu hoor je dit als blanke persoon zo’n beetje dagelijks, dus ik keek er niet van op haha. In la Claqueta had hij me ook al gevraagd of ik zijn vriendin wilde zijn (gebeurd ook ongeveer dagelijks als je iemand nog maar een paar minuten/uurtjes hebt gesproken). En ook al lieg ik dat ik al een vriendje heb, daar deinzen de Cubanen niet voor terug hoor. Integendeel, een vriendje in Nl en een in Cuba is heel normaal volgens hen. Helaas pindakaas voor hem. Ik pak zo de nachtbus richting Havana en stap na 8 uur uit bij Ciego de Ávila. Vanaf daar hoop ik een taxi collectivo te kunnen regelen om bij Cayo Coco te komen, waar ik veel goede dingen over heb gehoord. Het is een strandplaats op een schiereiland in het noorden. Hier heb ik 5 nachten in een hotel, even lekker toeristisch en weg van de drukke steden en aanhankelijke Cubanen (hoop ik ;p). Kan ik hopelijk ook even goed aan het werk voor wat studiedingen nog (naast relaxen en bruin worden natuurlijk..)!