Havana 1

1 maart 2020 - Havana, Cuba

De bus had zo’n 45 minuten vertraging, maar toen ik eenmaal zat, kon ik gelukkig nog wat slaap pakken. De reis was 5 uur. Om half 2 kwam ik aan in Havana, en gelukkig stond Mercedes, eigenaresse van mijn casa voor de aankomende weken, nog op me te wachten. En klein, schattig, oud dametje, die samen met haar man Alberto dichtbij het busstation woont in de wijk Vedado. Ze hebben geen kinderen, ze had 3x een miskraam gehad en maakte al de grap dat ik hun dochter ben voor de aankomende tijd. Voor haar was het überhaupt nog een raadsel of er een man of vrouw zou komen, want aan m’n naam kunnen de Cubanen dat niet achterhalen haha. We liepen langs het huis van Carmina, de vrouw waarbij ik eigenlijk zou verblijven, maar die kampt met gezondheidsproblemen waardoor dat niet meer ging. Mercedes is een goede vriendin van haar, en woont 2 straten verderop, dus dit was de perfecte oplossing. Carmina heeft al veel medische studenten geholpen met het regelen van vanalles, dus we maakten gelijk een afspraak om morgen aan de slag te gaan voor het regelen van mijn academisch visum en het contract voor mijn stage. Hier in Cuba is het niet zomaar gefixt, dus het is goed dat ik op tijd in Havana ben. Carmina spreekt goed Engels, dus dat is voor de echt belangrijke dingen ook wel wat praktischer. Het huis van Mercedes en Alberto is erg fijn. Ik heb m’n eigen kamer en badkamer. Mercedes zorgt voor het ontbijt elke ochtend met omelet, fruit, sap, thee, brood, jam. Niks te klagen! Koffer uitgepakt, kamer ingericht, en maar even de buurt gaan verkennen. Om de hoek zit een pinautomaat en er stond geen rij (!), dus daar maar even gebruik van gemaakt. Ook dichtbij een internetplaats, en een grote straat met wat winkels/cafés. De perfecte supermarkt bestaat niet in Cuba, maar ik hoop dat ik nog een goede kan vinden de aankomende tijd. Aangezien ik nog wat slaap in te halen had, ben ik maar op tijd naar bed gegaan.