Santiago de Cuba 1

16 februari 2020 - Santiago de Cuba, Cuba

Om 8.30 uur weer aan het ontbijt, maar ik was nog erg moe. Dus nog even lekker in bed gelegen tot 12 uur, want m’n bus vertrok toch pas om 13.45 uur (wel een uur van tevoren aanwezig zijn). De bushalte was amper 5 min lopen, en gelukkig was deze bus niet vol. Een hobbelige rit van 7-8 uur naar de grote, koloniale stad in het Oosten: Santiago de Cuba. Hier kwamen de Spanjaarden als eerste aan, werden de Afrikaanse slaven naartoe gescheept, vierde de suikerriet business hoogtij ten tijde van de eerste WO, ging Fidel Castro naar school en riep hij de overwinning van zijn revolutie uit in 1959. Ook de stad waar de familie Bacardi floreerde met de rum, de vleermuis op het logo is het Cubaanse symbool voor geluk. Een van de populairste dranken ter wereld ontstond hier: Bacardi-cola, oftewel Cuba Libre. En niet te vergeten: carnaval! Helaas niet rond deze tijd. Bij aankomst stonden er natuurlijk al flink wat taxichauffeurs klaar. Na wat afdingen bleek ik de goede aan de haak geslagen te hebben: een oranje oldtimer!! Een flink grote bak voor de straten van Santiago, maar ik kwam veilig bij het enige hostel van de stad. De taxichauffeur nodigde me gelijk uit om ergens te komen dansen vanavond. In het hostel zaten nog 2 Engelse gasten, en de eigenaar groette me vriendelijk en gaf wat tips voor waar te eten. Ik lag (nog) in m’n eentje op een 4-persoonskamer. Even later kwam er een Oostenrijkse gozer aan, Felipe, en we gingen samen eten in een lekker en goedkoop restaurant vlakbij het hostel. Opeens stond de taxichauffeur bij ons aan de tafel, dus hij deed nog even een biertje mee. Daarna gingen we dansen bij een salsatent, la Claqueta. Felipe was met zijn dansgroep (alle Oostenrijkers kunnen blijkbaar ballroom voor het bal) naar Cuba gekomen om salsa te leren, dus hij kon het al aardig goed. Ik kreeg wat lessen van verschillende Cubanen en Felipe, het gaat steeds beter! M’n buik ging een beetje tegenstribbelen, dus ik ging daarna maar slapen (gelukkig nog geen diarree gehad :p).