Havana 2

2 maart 2020 - Havana, Cuba

Maandag was een regeldag, en voor Cuba is alles regelen in 1 dag nog snel! ‘s Ochtends had Carmina de dokter gebeld, die de stages regelt en informatie gekregen waar ik me moest melden. Op naar de medische faculteit, zo’n 15 minuutjes lopen vanaf m’n huis. Na wat rondvragen vond ik de juiste persoon. Dr. Rosamaria, een psychiater die gaat over de internationale stages. Via haar kwam ik bij ‘relaciones internationales’, waar ik het omzetten van m’n toeristenvisum in een academisch visum moest regelen. Helaas kwam ik nog wat papieren tekort (speciale zegels van de bank en mijn huurcontract), waardoor ik weer terug moest naar Carmina. Bij haar thuis ontmoette ik haar man Jose, 85 jaar. Carmina is 78 jaar. Ze zijn in mei 59 jaar getrouwd! En hebben 2 zoons en 3 kleinkinderen. Carmina heeft problemen met haar darmen en voelt zich daarom niet fit genoeg meer om studenten te ontvangen in hun huis. Ze gaat voor mij Spaans lessen regelen. Jose was zo aardig om naar de bank te lopen voor de zegels. Ik bood nog aan om het zelf te doen, aangezien hij niet heel goed meer ter been is, maar hij stond erop. Ondertussen ging ik terug naar Mercedes om m’n huurcontract te krijgen. Goede samenwerking! Zo kon ik met de juiste papieren weer terug naar de faculteit, waar vervolgens weer een hele papierstapel ingevuld moest worden voor m’n nieuwe visum. En aangezien de Nederlandse namen, adressen, etc nogal verwarrend zijn voor Cubanen (huh, heb je maar 1 voornaam en achternaam?! (hier krijgt iedereen zowel de voor- als achternaam van moeder en vader)), duurde dat weer even. Maar met geduld kom je heel ver hier. Vervolgens heb ik maar gelijk m’n papieren ingeleverd bij het secretariaat dat mijn stagecontract gaat opstellen. Ik ga maandag beginnen in ‘policlínico universitario 19 Abril’ waar de meeste studenten heen worden gestuurd. Vanuit daar kan ik hopelijk naar kleinere huisartsenpraktijken (consultorio) en meelopen met de gynaecoloog, kinderarts etc. Ondertussen was het half 4 en ik had nog niet eens geluncht, dus in een cafeetje maar een broodje gegeten. Op de weg terug langs het busstation gelopen om een kaartje te reserveren naar Viñales dit weekend, en even een internetplekje opgezocht om een Casa te reserveren.